wtorek, 2 października 2012

Blondynka radzi: jak usunąć zapach perfum z pustej buteleczki?

Kilka dni temu potrzebowałam pustej buteleczki z atomizerem w trybie "na wczoraj" :) Jak wiecie, można je kupić za nieduże pieniądze praktycznie w każdej drogerii. Ale miałam lenia i nie chciało mi się wychodzić z domu, więc zaczęłam googlować nt. sposobów usuwania zapachów perfum z buteleczek.
Znalazłam metodę z sodą oczyszczoną oraz z użyciem wódki. Wybrałam tą drugą :) Ale kiedy poszłam do łazienki, żeby rozpocząć proces płukania, nagle mnie oświeciło! Przecież nie dalej jak 5 lat temu w laboratorium zawsze używaliśmy acetonu do pozbywania się zapachów i zabrudzeń, których nie dało się usunąć ze zlewek czy fiolek. Szczęśliwie się złożyło, że akurat pod ręką miałam butelkę ze zmywaczem do paznokci, tym najzwyklejszym, najtańszym. Oczywiście zawierającym aceton :)

Laboratoryjny aceton ma bardzo ostry, drażniący wręcz zapach. Jest polarnym, najprostszym ketonem i ma szerokie zastosowanie z uwagi na to, że rozpuszcza się praktycznie we wszystkim. Dodatkowo aceton jest bardzo lotny i wystarczy odstawienie przepłukanego pojemnika do wyschnięcia. Oczywiście jeżeli użyjemy suszarki laboratoryjnej zapach ulotni się w mgnieniu oka. Przy suszeniu w temp. pokojowej zajmuje to odrobinę więcej czasu.
W zmywaczach do paznokci stosuje się dodatkowe substancje zapachowe, aby złagodzić smród acetonu. Dodatkowo kilkanaście lat temu na rynku pojawiły się zmywacze bezacetonowe. Nie mam w tej chwili takiego przy sobie, żeby porównać skład, ale pamiętam jak dziś, jak moja chemica w liceum powiedziała, że zmywacz do paznokci bez acetonu straci swoje właściwości, więc to tylko chwyt marketingowy.

Wracając do mojej buteleczki:
Dwa płukania wystarczyły, aby pozbyć się zapachu perfum z buteleczki z tworzywa sztucznego. Niestety został zapach zmywacza. Okazało się jednak, że w łatwy sposób usunęłam go wodą z mydłem.
Teraz w mojej buteleczce siedzi płyn micelarny :)
Zatem jeśli będziecie chciały spróbować metody z acetonowym zmywaczem - polecam :) Wiedzy nigdy nie zaszkodzi :)

1 komentarz: